دوربین ها

انواع دوربین های مداربسته

دورین های مداربسته سیماران

دسته بندی دوربین های مداربسته را می توان از نظر کاربری، ساختار و فنی در ۴ دسته بندی تقسیم کرد:

 

  1. نوع بدنه دوربین مداربسته
  2. کیفیت تصویر
  3. نوع تکنولوژی (آنالوگ، IP)
  4. لنز دوربین 

دوربین مداربسته دام

لغت Dome از شکل ظاهری دوربین مداربسته که گنبدی شکل است، گرفته شده است. به دلیل نصب این دوربین ها بر روی سقف، گاها نیز به این دوربین ها دوربین های سقفی نیز می گویند. دوربین مداربسته دام گزینه مناسبی برای فضاهای داخلی مانند فروشگاه، ادارات، پارکینگ منازل و مکان های عمومی، هتل ها، بیمارستان ها و … است.

دوربین مداربسته بولت

به دلیل ساختار و ظاهر استوانه ای این دوربین ها که شبیه به گلوله است، به این دسته از دوربین ها BULLET می گویند. دوربین های بولت یکی از پرکاربردترین دوربین های مداربسته در محیط های بیرونی هستند و اغلب جنس بدنه آنها فلزی می باشد. از این رو در برابر شرایط جوی نامساعد مقاوم هستند.  گاها به دوربین مداربسته بولت دوربین بالت نیز گفته می شود.

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین اسپید دام (Speed Dome) به دوربین های گردان، چرخشی و PTZ نیز معروفند. این دوربین ها جز قوی ترین دوربین های مداربسته می باشند. این دوربین ها دارای توان چرخشی ۳۶۰ درجه افقی و ۱۸۰ درجه عمودی اند. همچنین دوربین اسپید دام می تواند نقاط دور تحت پوشش را از طریق بزرگنمایی با بالاترین کیفیت تصویر برداری کند. جنس بدنه این دوربین ها فلزی است.

دوربین چشم ماهی

دوربین چشم ماهی یا Fisheye به دلیل ساختار ظاهری که شبیه چشم ماهی دارد به این اسم نام گذاری شده است. این دوربین ها امکان زاویه دید ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه را می دهند. به این واسطه با کاهش تعداد دوربین های مصرفی می شود. دوربین چشم ماهی دارای لنز ثابتی است و باید بر روی مرکز سقفی با حداقل ۳ متر ارتفاع نصب شود تا تصویر کلی از محیط تحت پوشش ارایه دهد.

 

کیفیت تصویر دوربین مداربسته یا رزولوشن از جمله ویژگی است که می توان بر اساس آن انواع دوربین مداربسته را تفکیک کرد. کیفیت تصویر بر مبنای مگاپیکسل تعریف می شود. لذا، هر چه تعداد پیکسل هایی که یک تصویر را تشکیل می دهند؛ بیشتر باشد، می توان جزئیات بیشتری را در تصویر دید.

رزولوشن های موجود در بازار شامل موارد زیر است:

  • ۱ مگاپیکسل = (۱۲۸۰*۷۲۰)اHD
  • ۲ مگاپیکسل = (۱۹۲۰*۱۰۸۰) اFull HD
  • ۳ مگاپیکسل = ۲۰۴۸*۱۵۳۶
  • ۴ مگاپیکسل = ۲۵۶۰*۱۴۴۰
  • ۵ مگاپیکسل = ۲۵۳۶*۱۹۲۰
  • ۸ مگاپیکسل = ۳۸۴۰*۲۱۶۰ (۴K) 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *